Onze werkwijze
stap voor stap
Vóór het eerste gesprek informeren wij je over het verloop van het proces. De andere partij krijgt precies dezelfde informatie. Zo zijn de verwachtingen helder. Jullie ondertekenen allebei een mediation-overeenkomst. Dit is het startpunt van de mediation.
De mediation bestaat uit 3 fasen:
Informatiefase: richting bepalen
- Jullie krijgen een mediator toegewezen die bij jullie past. Hij of zij neemt met jullie afzonderlijk contact op.
- De leidinggevende en de werknemer krijgen een vragenlijst met dezelfde vragen. Via de vragen geef je onder meer jouw visie op de situatie. En je geeft aan wanneer voor jou de situatie is opgelost, of wat daarvoor nodig is. De vragen beantwoorden beide partijen onafhankelijk van elkaar.
- De volgende stap is de persoonlijke intake. Ook deze houdt de mediator met de werknemer en de leidinggevende afzonderlijk. De intake is meestal telefonisch of via een videocall.
- Na de intake plant de mediator een afspraak in voor een driegesprek. Dit gesprek is meestal persoonlijk op een onafhankelijke locatie, maar kan soms ook via een videocall als daar ieders voorkeur naar uit gaat.
- Al deze stappen zijn bedoeld om informatie te verzamelen over het conflict, vanuit het standpunt van beide partijen. Hoe is het conflict ontstaan? En in welke richting kunnen we zoeken naar een mogelijke oplossing?
Onderhandelingfase
- Nu helder is waar de oorzaak van de problemen ligt, start het zoeken naar een oplossing. Samen met de mediator maken jullie afspraken over het vervolg van de mediation.
- In persoonlijke gesprekken of via eSolvid gaat de mediator met jullie beiden in gesprek. We gaan op zoek naar een oplossing voor het conflict, mét aandacht voor het individuele belang van de organisatie én de werknemer.
Tot slot: de vaststelling
- Zijn jullie het eens over een oplossing? Dan ronden we de mediation af. Meestal is dit al zo na een paar gesprekken.
- De afspraken leggen we vast in een overeenkomst die jullie allebei ondertekenen. Zo weten we allemaal waar we aan toe zijn. De gemaakte afspraken worden nu doorgevoerd en als jullie dat willen evalueren we die over een tijdje weer met elkaar.
- Na de mediation ontvangen de werknemer en de leidinggevende een evaluatieformulier. We zijn altijd benieuwd naar jullie ervaringen met ons.